FANDOM

Noia 64 apps wp
El contingut d'esta pàgina és un esbós. Ampliant-lo ajudaràs a millorar Uiquipèdia.
Pots ajudar-te en les uiquipèdies en atres llengües. També pots ajudar canviant este cartell per u més específic.
Albaida
Provmap-valencia2 EscudoArugat
MapaArugat

País: Espanya
Comunitat: Comunitat Valenciana
Província: Província de Valéncia
Comarca: Vall d'Albaida
Partit judicial: Ontinyent
Ubicació: 38°52′55″N, 0°20′39″O
Altitut: 287 m.
Superfície: {{{superfície}}}
Població: 202 hab.
Densitat: 2,61 hab./km²
Gentilici: ayelí, ayelina
Llengua: Valencià i Castellà
Còdic postal: 46842
Festes: 2o cap de semana d'Agost
Alcalde: Jaime Soler Todolí
Uep: Uep informativa de l'ajuntament

Ayelo de Rugat és un municipi de la província de Valéncia, en la Comunitat Valenciana, Espanya.

GeografiaEdit

Situat en l'extrem oriental de la Vall d'Albaida, en la vertent nort de la serra de Benicadell. El terme consta de dos sectors clarament diferenciats: un al nort, pla, i atre al sur, accidentat per les estrebacions de la serra de Benicadell. El terreny és de naturalea calcàrea. Les altures principals són: Sola (836 m.), Carrasqueta (814 m.), Racó de l’Edra (611 m.), Tossal Redó (480 m.). Creuen el terme els barrancs del Gros, Llop i la Font, que desaigüen en el riu Vernissa.

El clima és templat, en algunes gelades durant l'hivern; els vents més freqüents són els de ponent i llevant; les pluges es produïxen en decembre i març.

Des de Valéncia, s'accedix ad esta localitat a través de la A-7 per a prendre després la A-35 i alcançar la CV-40.

Localitats fitadesEdit

Fita en Montichelvo, Rugat i Castelló de Rugat, en la província de Valéncia, i en el municipi de Lorcha, en la província d'Alacant.

HistòriaEdit

Alqueria musulmana abans de la Conquista dels cristians, fon donada lo 15 de maig de 1248 a Raimon de Gayllach per Jaume I. Fon part integrant del ducat de Gandia. Després de l'expulsió dels moriscs en 1609 se va concedir la Carta Pobla als nous pobladors lo 24 de setembre de 1612. Pero en 1794 el poblat encara no s'havia recuperat demogràficament del buit deixat pels moriscs, puix només la poblaven 35 famílies.

AdministracióEdit

Plantilla:Alcaldes Espanya

DemografiaEdit

Evolució demogràfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005
213 200 204 196 193 208 207 207 209

EconomiaEdit

Les terres de treball són poc fondes i pedregoses, estant la propietat molt repartida i excessivament parcelada. En el secà se cultiven vinyes, olivers, garroferes, armelers i cereals. S'exporta fusta de pi. El regadiu aprofita l'aigua de les fonts del Morteral i Mohínas. N'hi ha industria de producció d'oli.

Festes localsEdit

Es celebren festes a l'Assunció, Verge del Rosari i Divina Aurora, del 15 al 17 d'agost.

Vore tambéEdit

Castell de Rugat

Enllaços externsEdit